Постинг
28.09.2013 22:16 -
ЗА ЧАСТНИТЕ УРОЦИ
Годината е 1999. От две години вече съм учител в СОУ "Любен Каравелов". Баскетболният отбор на училището е двукратен национален ученически шампион. Получава възможност за участие в Световното ученическо първенство по баскетбол в Израел. Директорът на училището ни беше внесъл докладна записка за отпускане на финансова субсидия за участие на учениците в първенството.
Като общински съветник и секретар на ПК по култура, образование, вероизповедания и средства за масова информация потърсих съдействието на колегите си от Общински съвет-Димитровград и след немного дискусии субсидията беше гласувана. След това ходихме до София, в Националната федерация по баскетбол, за уреждане на всичко, което се изисква за участие на нашите ученици в първенството.
На 05.05.1999 г. отлетяхме за Израел и ни настаниха в хотел "Рамат Рахел" в Йерусалим. Случихме периода на предизборна надпревара между Бенямин Нетаняху и Ехуд Барак. На тържествения концерт по повод Световното ученическо първенство по баскетбол то беше открито от тогавашния кмет на Йерусалим Ехуд Олмерт (по-късно министър-председател на Израел от 2006 до 2009 г.). В първенството участваха ученици от 24 държави: от България до Китай. Състезанията се провеждаха предимно в спортните зали на училищата в Йерусалим. Пиша съзнателно "спортните зали", а не "физкултурните салони", защото и през 2013 г. в България няма нито едно училище, което да разполага с такава спортна база, каквато видях аз в Йерусалим.
Оказа се, че първоначалните ни притеснения, че не знаем особено добре английски език, са били напразни. Много от дамикините ни говореха руски език и това ни беше добре дошло. Участвах в това първенство в качеството си на ръководител на отбора на СОУ "Любен Каравелов", но ми беше интересно и каква е системата на преподаване в израелските училища. Навсякъде ни посрещаха много радушно и се оказа, че има доста руски евреи - емигранти - учители. В разговори с тях стана ясно, че в Израел учителите са на особена почит. Най-напред има някакъв, да го наречем "изпитателен" период. Три-четири години се явяваш всяка година на интервю за работата си като учител. Получиш ли обаче веднъж "постоянство" (така го наричаха), ставаш служител с особен статут. Ти си УЧИТЕЛ. Според тогавашните нормативни уредби (може и да са се променили), ако средната заплата в Израел е около 2000 долара, учителят с "постоянство" започва с НАЧАЛНА ЗАПЛАТА 2000 долара (приравнено в шекели, естествено). След 7 (седем) години "постоянство" учителят получава накуп една годишна заплата в пълен размер, без данъци и една година отпуск, за да може през това време да се концентрира върху специализацията си!!! След 20-годишна учителска работа с "постоянство" на учителя се осигуряват 20 заплати, извън това, което получава. От постигането на "постоянство" до пенсионирането си (60-годишна възраст и за мъже, и за жени), учителят е в "топ 5" на най-уважаваните фигури в обществото.
Онова, което ми направи НАЙ-СИЛНО ВПЕЧАТЛЕНИЕ, бяха обясненията на учителите, с които имах възможност да общувам, че когато РОДИТЕЛИТЕ ИСКАТ ТЕХНИТЕ ДЕЦА ДА СЕ РАЗВИВАТ В ОПРЕДЕЛЕНА НАСОКА, ТЕ САМИТЕ ОТИВАТ ПРИ УЧИТЕЛЯ И ДОГОВАРЯТ С НЕГО "ИНДИВИДУАЛНИ ЗАНИМАНИЯ" (ние ги наричаме "частни уроци") В ИЗВЪНУЧЕБНО ВРЕМЕ. ПРИ ТОВА ИНДИВИДУАЛНИТЕ ЗАНИМАНИЯ В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ СА ОБВЪРЗАНИ С ФАКТА, ЧЕ СЪОТВЕТНИЯТ УЧИТЕЛ Е И ПРЯК ПРЕПОДАВАТЕЛ НА УЧЕНИКА (тук го наричаме "конфликт на интереси"). И В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ ВЛИЯЯТ ВЪРХУ ТЕКУЩИТЕ ОЦЕНКИ.
ИНДИВИДУАЛНИТЕ ЗАНИМАНИЯ СА ЗА НАДГРАЖДАНЕ НА ПОЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА В ОПРЕДЕЛЕНА ОБЛАСТ, КОЯТО РОДИТЕЛИТЕ СА ПРЕЦЕНИЛИ, ЧЕ ЩЕ Е НАЙ-ПОЛЕЗНА ЗА ТЯХНОТО ДЕТЕ.
И СЕ ВЪЗПРИЕМА ЗА НЕЩО НЕ САМО НЕРЕДНО, НО КАТО НЕЩО ПОЛЕЗНО, КОЕТО ЩЕ СПОСОБСТВА НА ДЕТЕТО ДА ИЗГРАДИ СВОЯ КАРИЕРА.
В Израел видях с очите си отношението на обществото към учителите. Това, което пиша, е съвсем в резюме, но е по повод словесните водопади от критики, че "видите ли, българските даскали едва ли не сриват икономиката на държавата и са основните вредители за устоите на държавата.
ПРЕЗ ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ ГОДИНИ ОТ 1999 НАСАМ СЪМ СИ МИСЛИЛ НЕВЕДНЪЖ: В ИЗРАЕЛ ДА НЕ БИ ДА СА ПО-ГЛУПАВИ ОТ НАС - БЪЛГАРИТЕ? АКО Е ВЯРНО, ЧЕ ЕВРЕИТЕ КОМАНДВАТ ЧОВЕЧЕСТВОТО - НЕ СА!
Всъщност, това видях - това написах!
НЕ ЗНАМ, НЕЩАТА МОЖЕ И ДА СА СЕ ПРОМЕНИЛИ, НО... НЕ ВЯРВАМ.
Освен разговори с израелски учители, съм запомнил и общуването си с ръководителя на френския отбор (момичета). Оказа се, че и той знае руски език. Аз тогава пушех "Средец", а той - "Голоаз". След състезанията си пиехме кафето в хотела и си говорехме за различни неща. Между другото той харесваше моите "Средец"... Когато разбра, че съм учител по български език и литература, тай възкликна: "О, литература! Това е прекрасно! Моята дъщеря ходи на допълнителни уроци по литература. Аз искам тя да стане културен човек. Нейният преподавател се занимава три пъти седмично извън училище с нея, защото в часовете не може да й обърне достатъчно внимание".
Наистина - това видях и чух - това написах...
Като общински съветник и секретар на ПК по култура, образование, вероизповедания и средства за масова информация потърсих съдействието на колегите си от Общински съвет-Димитровград и след немного дискусии субсидията беше гласувана. След това ходихме до София, в Националната федерация по баскетбол, за уреждане на всичко, което се изисква за участие на нашите ученици в първенството.
На 05.05.1999 г. отлетяхме за Израел и ни настаниха в хотел "Рамат Рахел" в Йерусалим. Случихме периода на предизборна надпревара между Бенямин Нетаняху и Ехуд Барак. На тържествения концерт по повод Световното ученическо първенство по баскетбол то беше открито от тогавашния кмет на Йерусалим Ехуд Олмерт (по-късно министър-председател на Израел от 2006 до 2009 г.). В първенството участваха ученици от 24 държави: от България до Китай. Състезанията се провеждаха предимно в спортните зали на училищата в Йерусалим. Пиша съзнателно "спортните зали", а не "физкултурните салони", защото и през 2013 г. в България няма нито едно училище, което да разполага с такава спортна база, каквато видях аз в Йерусалим.
Оказа се, че първоначалните ни притеснения, че не знаем особено добре английски език, са били напразни. Много от дамикините ни говореха руски език и това ни беше добре дошло. Участвах в това първенство в качеството си на ръководител на отбора на СОУ "Любен Каравелов", но ми беше интересно и каква е системата на преподаване в израелските училища. Навсякъде ни посрещаха много радушно и се оказа, че има доста руски евреи - емигранти - учители. В разговори с тях стана ясно, че в Израел учителите са на особена почит. Най-напред има някакъв, да го наречем "изпитателен" период. Три-четири години се явяваш всяка година на интервю за работата си като учител. Получиш ли обаче веднъж "постоянство" (така го наричаха), ставаш служител с особен статут. Ти си УЧИТЕЛ. Според тогавашните нормативни уредби (може и да са се променили), ако средната заплата в Израел е около 2000 долара, учителят с "постоянство" започва с НАЧАЛНА ЗАПЛАТА 2000 долара (приравнено в шекели, естествено). След 7 (седем) години "постоянство" учителят получава накуп една годишна заплата в пълен размер, без данъци и една година отпуск, за да може през това време да се концентрира върху специализацията си!!! След 20-годишна учителска работа с "постоянство" на учителя се осигуряват 20 заплати, извън това, което получава. От постигането на "постоянство" до пенсионирането си (60-годишна възраст и за мъже, и за жени), учителят е в "топ 5" на най-уважаваните фигури в обществото.
Онова, което ми направи НАЙ-СИЛНО ВПЕЧАТЛЕНИЕ, бяха обясненията на учителите, с които имах възможност да общувам, че когато РОДИТЕЛИТЕ ИСКАТ ТЕХНИТЕ ДЕЦА ДА СЕ РАЗВИВАТ В ОПРЕДЕЛЕНА НАСОКА, ТЕ САМИТЕ ОТИВАТ ПРИ УЧИТЕЛЯ И ДОГОВАРЯТ С НЕГО "ИНДИВИДУАЛНИ ЗАНИМАНИЯ" (ние ги наричаме "частни уроци") В ИЗВЪНУЧЕБНО ВРЕМЕ. ПРИ ТОВА ИНДИВИДУАЛНИТЕ ЗАНИМАНИЯ В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ СА ОБВЪРЗАНИ С ФАКТА, ЧЕ СЪОТВЕТНИЯТ УЧИТЕЛ Е И ПРЯК ПРЕПОДАВАТЕЛ НА УЧЕНИКА (тук го наричаме "конфликт на интереси"). И В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ ВЛИЯЯТ ВЪРХУ ТЕКУЩИТЕ ОЦЕНКИ.
ИНДИВИДУАЛНИТЕ ЗАНИМАНИЯ СА ЗА НАДГРАЖДАНЕ НА ПОЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА В ОПРЕДЕЛЕНА ОБЛАСТ, КОЯТО РОДИТЕЛИТЕ СА ПРЕЦЕНИЛИ, ЧЕ ЩЕ Е НАЙ-ПОЛЕЗНА ЗА ТЯХНОТО ДЕТЕ.
И СЕ ВЪЗПРИЕМА ЗА НЕЩО НЕ САМО НЕРЕДНО, НО КАТО НЕЩО ПОЛЕЗНО, КОЕТО ЩЕ СПОСОБСТВА НА ДЕТЕТО ДА ИЗГРАДИ СВОЯ КАРИЕРА.
В Израел видях с очите си отношението на обществото към учителите. Това, което пиша, е съвсем в резюме, но е по повод словесните водопади от критики, че "видите ли, българските даскали едва ли не сриват икономиката на държавата и са основните вредители за устоите на държавата.
ПРЕЗ ВСИЧКИТЕ ТЕЗИ ГОДИНИ ОТ 1999 НАСАМ СЪМ СИ МИСЛИЛ НЕВЕДНЪЖ: В ИЗРАЕЛ ДА НЕ БИ ДА СА ПО-ГЛУПАВИ ОТ НАС - БЪЛГАРИТЕ? АКО Е ВЯРНО, ЧЕ ЕВРЕИТЕ КОМАНДВАТ ЧОВЕЧЕСТВОТО - НЕ СА!
Всъщност, това видях - това написах!
НЕ ЗНАМ, НЕЩАТА МОЖЕ И ДА СА СЕ ПРОМЕНИЛИ, НО... НЕ ВЯРВАМ.
Освен разговори с израелски учители, съм запомнил и общуването си с ръководителя на френския отбор (момичета). Оказа се, че и той знае руски език. Аз тогава пушех "Средец", а той - "Голоаз". След състезанията си пиехме кафето в хотела и си говорехме за различни неща. Между другото той харесваше моите "Средец"... Когато разбра, че съм учител по български език и литература, тай възкликна: "О, литература! Това е прекрасно! Моята дъщеря ходи на допълнителни уроци по литература. Аз искам тя да стане културен човек. Нейният преподавател се занимава три пъти седмично извън училище с нея, защото в часовете не може да й обърне достатъчно внимание".
Наистина - това видях и чух - това написах...
Учителите се провалиха - когато вече ням...
И как се достигна до чушкопекът И можеш...
Да повторя отново, защо не трябва да се ...
И как се достигна до чушкопекът И можеш...
Да повторя отново, защо не трябва да се ...
Следващ постинг
Предишен постинг
САМО учителите и лекарите са добре платени. Те получават чисто, след всички удръжки, малко над 2000 евро.
Всички останали получват поне с 500 евро по- малко.
цитирайВсички останали получват поне с 500 евро по- малко.